dinsdag 5 februari 2008

Logboek van: Simon

als hier geen plaatjes bij staan moet je even op de gmail wildegilde ding kijken,.. daar heb ik ze ook naar geupload. deze blog liep namelijk te kutten,.. kus simon

Title game: OXO 1 Zwart omlijst verwijst naar plaatje

Is een puzzel game met:

-Een tastbare bal als controller (Wii-mote of Sixaxis in een bal omhulsel) 2
-4 basis vormen waaruit alles is opgebouwd(cilinder, kubus, driehoek, kruis)3
-Een ritme combo systeem
-Niet bestaande taal (Jabber talk)
-Een consistente omgevingswereld
-Een bijzondere spannende manier van een high score lijst 4

Maar OXO is een puzzel game zonder: 5
-Knoppen (alleen draaien en schudden van de bal)
-Letters (de 4 basis vormen maken duidelijk in welk menu je zit en hoeveel
punten je hebt)
- Cijfers (ook de high score is aanwezig, maar dan zonder cijfers en toch heel
spannend)

Voor wie is OXO dan bedoeld, wat is de doelgroep? 6
Omdat er geen letters of cijfer instaan zorgt er automatisch voor dat het niet specifiek voor cultuur of land wordt gemaakt. Sterkter nog het is voor iedereen bedoeld van Alien tot Bosjesman.

Maar hoe gaat het spel eruit zien dan, zonder letters en zonder cijfers,
bijvoorbeeld het optie menu?

Je zet het spel aan. 7
Je ziet een soort van grot die de tekstuur heeft van het helaal.
Boven in het scherm verschijnt het logo van het spel. Deze is op gebouwd uit de 4 bekende vormen. 8
In je handen heb je de bal waar je het spel mee bestuurd. Op het moment dat je de bal beweegt verschijnt de bal in beeld. De bal moet altijd helemaal in beeld zijn. Dit is om te zorgen dat je niet gedesoriƫnteerd raakt.
Op de bal zijn verschillende vormen zichtbaar
Deze vormen zijn er voor bedoeld zaken uit te beelden zoals “speed mode” of “versus mode”. In beweging word dit duidelijker. Bij duration mode zie je bijvoorbeeld de groene driehoekjes in een rondje draaien zoals het recycle teken. Bij de beat mode bewegen de blauwe cirkels op de beat van de muziek.
De muziek die speelt in het menu is rustige absurdistische tecno met een duidelijke zware beat. De omgeving licht op bij de muziek, bij de beat gaat de sterren fonkelen en bij de zware bas worden de kleuren van de achtergrond feller.



Wat voor een soort Muziek:
Een vriend van mij maakt bijzondere muziek, ik heb hem gevraagd om voor dit spel muziek te maken. Het lijkt hem leuk maar laat mij nog weten of hij tijd kan vrijmaken om er echt iets leuks van te maken. Zelf vond ik deze muziek inspirerend. Butterbump van Ken Ishii geeft kwa muziek een goed sfeerbeeld alleen dan iets langzamer voor het optie menu.
Overige muziek stijlen waar ik aan zat te denken zijn: Underworld met moaner maar dan zonder tekst natuurlijk. Ook vond ik op youtube Speedy J - Balk Acid.

Bewegen door het optie menu:
Door de bal rond te draaien over de horizontale as, beweegt de bal op het scherm ook, deze bewegingen zijn 1 op 1. Op die manier voelt het heel erg alsof jij die bal op het scherm in je handen hebt.

Dit is overigens naar mijn weten de eerste keer dat je een vorm die je draadloos in je handen hebt ook gebruikt in een spel. Vergelijk het maar eens met een potje Tetris. De bewegingstoetsen zorgen ervoor dat het blokje beweegt, echter hebben die blokjes of het veld niks gemeen met je controller.
Met de komst van de wii is hier verandering in gekomen maar nog niet heb je het gewicht, terugslag en formaat van een realistisch tennis racket. Omdat dit spel in een fictieve wereld afspeelt heb je geen referentie kader dit maakt het geloofwaardiger.


De opties in het optie menu lichten op als ze geselecteerd zijn. Ook zijn ze midden in het beeld en zijn ze zodoende het grootst zichtbaar door de bolling van de bal.
Wanneer je een optie hebt geselecteerd dan moet je met de bal schudden om voor deze optie te kiezen.
Een snelle draaibeweging naar links zorgt ervoor dat je een menu terug gaat en je keuze ongedaan maakt. je gebruikt dan dus de “snelle tilt” functie van de wii-mote. Mocht dit problemen geven met herkenning dan is het ook prima om een terug(back) icoon te hebben op de bal in het keuze menu en dan gewoon schudden om terug te gaan.

We gaan van start:
In het optie menu kies je high score optie. Het is hier de bedoeling dat je met de 99 blokken die je krijgt zoveel mogelijk glinsteringen te verzamelen. dit word duidelijk tijdens het spelen van het spel, misschien niet de eerste keer maar het word duidelijk.
De bal op het scherm blijft staan, de opties in het optie menu faden uit.
De keuze uit kleuren komt nou ik beeld.


Welke kleur wil je zijn? 9
Rol de bal op de goede kleur en schud de bal om te kiezen.
Weer blijft de bal in beeld maar de camera zoomt iets uit. Je hebt voor de kleur geel gekozen. De kleur die je gekozen hebt vervaagd over de bal heen en de bal word langzaam de kleur die je hebt gekozen. De andere vormen blijven wel staan.
De heftige muziek begint. Altijd met 3 harde beats. Dit is het start signaal, bij elke beat komt er een felle glinstering opzetten onder in je beeld. Die blijven staan.
Bij elke zware beat lichtende glinsteringen kort en hevig op. Voila de beat indicator is geboren.
Tijdens het verschijnen van de beat indicator komen er ook 3 blokken tevoorschijn.
Eerst eentje ver weg, is alleen vaag de contour en de kleur te zien. Bij de 2e beat drukt een nieuw blokje de achterste naar voren. Bij de 3e beat wordt het eerste blokje nu duidelijk op de voorgrond de drukt. 10

Het spel is begonnen.
Het blauwe blokje hangt boven de bal, nu is het zaak om de bal zo te draaien dat het blauwe rondje op de bal aan de boven kant komt. Zoals op het plaatje staat. Je kan de bal naar voren of naar achteren rollen, hier is de speler helemaal vrij in. Door de bal te schudden valt het blok naar beneden. Bij het vallen van het blok wordt in de bal een energie opgewekt die er voor zorgt dat er een glinstering komt in het heelal , vette shit je hebt 1 punt! 11
Nog 98 blokjes te gaan.
Er is ook een manier om meer punten te halen. Daar komt een gevoel voor ritme, logica en concentratie bij kijken.
De 3 flitsende sterren onderin het scherm 12 geven aan hoe de beat gaat. Als je een blok op de beat laat vallen dan verschijnt het figuur wat je hebt laten vallen in de beat indicator.
Als je uiteindelijk 3 blokken laat vallen op de beat heb je een beat combo gemaakt. Je hoeft de combo niet in 1 reeks te maken.
Afhankelijk van hoe de combo eruit ziet kan je meer punten krijgen. 13
Hoe stabieler het plaatje eruit ziet hoe meer punten je krijgt zie voorbeeld. Steeds als je een combo hebt gemaakt dan verschijnen de gewonnen glinsteringen links in het beeld, gaande weg het spel word de grot meer en meer verlicht. Het voor de speler niet precies duidelijk hoeveel punten hij heeft, hij kan alleen maar inschatten hoeveel glinsteringen er zijn. Ook weet je niet precies hoeveel blokken je nog over hebt. Zo doende blijft het spannend tot aan het einde bij high score scherm hoeveel punten je hebt gehaald en natuurlijk of je de befaamde high score hebt gehaald.




Het eindscherm zou er ongeveer zo uit kunnen zien. 14
Als je een blok mist dan krijg je natuurlijk geen witte glinsteringen. Dat is de reden dat er geen 99 witte glinsteringen zijn. Zo te zien zijn er veel basic combo’s gemaakt. Dat zijn combo’s waar je 3 de zelfde figuren voor nodig hebt. Dan krijg je meer gekleurde glinsteringen.
De glinsteringen worden verzameld. 15

De vormen op de bal en de beat indicator faden uit. en langzaam word er op de bal ingezoomd. Dit is het moment. Heb je genoeg punten om de nieuwe winnaar te zijn. Kom te terecht in de kern, de kern van het licht, ben jij de allerbeste?
De bal wordt langzaam een beetje doorzichtig en in deze bal zit een soort van universum.

Dit universum is de high score lijst. 16
Kleur geel stond op dit moment nog 2e maar omdat er net zo goed gespeeld is, heeft speler geel het voor elkaar gekregen om rood van de troon te stoten. Rood stond al 10 beurten op nummer 1 maar nu heeft geel het dan toch voor elkaar gekregen om op nummer 1 te staan. Dat betekend meteen dat speler blauw helemaal uit de bal of fame verwijdert is en verdwijnt in het sterren stelsel waar het overigens steeds drukker en drukker wordt.

Het aantal stipjes wil zeggen hoeveel beurten je op de op de plaats staat, het is voor een buitenstaander niet te zien “hoeveel” de beste high score is, dit zou die zelf moeten ervaren. Een potje duurt nooit langer dan ongeveer
5 min dus, het is altijd het proberen waard om de high score te verbreken.

Geen opmerkingen: