----------------------------------------------------------------------------------
18 april 2008
Ineens lukte het me vandaag wel om webcam input in Flash te krijgen. Het gaat echt om de juiste programma's opstarten en aan hebben staan (iets wat je echt zelf moet uitvogelen en wat niet te vinden was op de Reactable site). Hieronder wat filmpjes die het duidelijk maken. Bij het filmpje zoom ik trouwens in op de tekst die er staat, maar niet leesbaar is op het filmpje; er staat in ieder geval "dit is een moluh" (gekoppeld aan de identifier -id- van een fiducial symbool). Bij het 3e filmpje wordt er een animatie ingestart (d.m.v. goto frame).
17 april 2008
Vandaag op school wat testjes gedaan met beamer, decorstukken en animaties. Zie foto's en filmpje hieronder voor een impressie. De testjes lieten zien dat de animaties een veel rustiger tempo mogen hebben, wat meer dromeriger. Bij de karakter Zwever dacht ik al gauw aan korte, snappy bewegingen, maar te snel past niet helemaal bij de sfeer die ik wil overbrengen. Verder kan ik nog gaan testen met meer lagen in de animatie (minder plat, depth of field), gebruik van verschillende materialen (verf/schetsjes/relief op decorstukken) zodat het decor minder steriel en meer speels wordt en animeren en visualiseren van de digitale wind. Ik heb animaties met verschillende kleuren achtergrond gebeamd, bij zwart is het interessant dat zwever heel erg naar voren komt en meer één wordt met het fysieke decor. Een gradient kleur geeft echter ook sfeer en geeft mooie schaduwen op het projectiescherm (schuin van boven geeft wel vertekend beeld maar lijkt ook op stand van zon). Beamen van achter het projectiescherm op bijvoorbeeld gaas ga ik ook nog proberen.





15 april 2008
Ik heb besloten meer te vertrouwen op mijn eigen keuzes en mij niet teveel te laten afleiden door andermans tips en ideeën over mijn project. Reacties en input schrijf ik nog wel op in mijn blackbook en neem ik natuurlijk altijd mee in mijn proces, maar ik verwerk ze niet allemaal meer op deze blog, wat al een enorm dagboek aan het worden is :P
Ik heb een technisch document opgesteld met daarin de benodigdheden voor techniek, een globale scenario, flowchart modellen en een visuele opstelling van het decor. Erik heeft mij geholpen met het uitpluizen van de reacTIVision software en het opmaken van de flowchart modellen. Ik wil alles het liefst in Flash houden, vooral omdat ik daarin wil gaan animeren, maar Flash geeft vooralsnog problemen met de connectie van de webcamera. Sylvain Vriens (leraar Max/MSP en programmeur bij IJsfontein) helpt mij om dit uit te vogelen.
Technisch Document
Concept Document
----------------------------------------------------------------------------------
7 april 2008
Vandaag heb ik wat meer nagedacht over de vaste regels binnen de windwereld. Ik heb wel wat dingen bedacht die zouden kunnen werken, maar ik merk dat ik daar gauw op vastloop. Zo is er het idee om 2 echte windmachines neer te zetten aan de linker- en rechterkant van decor die random fysiek en digitaal wind waaien, een beamer + camera onder de vloer die decorstukken kan detecteren, een beamer aan de achterkant van het decor. In het begin staat er nog niets, je kunt zelf als gebruiker decorstukken gaan neerzetten en proberen leven te creëren. Dat zou dan ook gelijk de ecologische regel zijn: Geef de windgeest Fonn (gerepresenteerd door de 2 windmachines) een functie door er leven in de windwereld mee te creëren en deze te behouden. De decorstukken die neergezet kunnen worden hebben verschillende functies, bijvoorbeeld een berg is een obstakel voor de wind. Deze functies kunnen leiden tot het ontstaan van het karakter zwever die je door de wereld kunt leiden en in leven probeert te houden. Ik bepaal zelf waar de gebruiker controle heeft of niet, want de wind kan nog steeds verwoesten of onverwachts veranderen.
Het decor staat naar mijn idee voor een representatie van de digitale wereld en is een metafoor voor de realiteit. In de realiteit kun je veranderingen nog zo ordenen of proberen te controleren, uiteindelijk heb je er weinig vat op.
Qua techniek vind ik dit idee nog steeds erg complex, maar dit zou ik misschien moeten voorleggen aan mensen die weten of het realiseerbaar is en wat er precies voor nodig is.
Op de site van de makers van de Reactable wordt ook een gratis engine aangeboden om met de software te spelen. Misschien is dat een startpunt.
Verder heb ik een link van Joris gekregen naar de aankomende WiiWare game LostWinds. Erg interessant en inspirerend.
Hieronder een kleine test met digitaal beeld over een maquette foto heen.

----------------------------------------------------------------------------------
2 april 2008
Ondanks dat ik een halve week ziek was heb ik toch een maquette kunnen bouwen en deze woensdag om 10 uur aan Joris kunnen tonen (zie hieronder foto's voor impressie). De maquette was erg leuk om te maken en deed me nadenken over de vormgeving van mijn wereld. Ook omdat je alles kunt verplaatsen en zo het beeld makkelijk kunt veranderen en met licht en schaduw kunt spelen. Ik hoop dat het ook leidt tot meer duidelijkheid in interactie.
In ons gesprek gaf Joris aan dat ik nu goed moet uitzoeken wat er precies gebeurt in de wereld en een duidelijke ecologische regel zal moeten vastleggen. Deze kan heel simpel zijn, denk bijvoorbeeld aan het ontstaan van leven in de animatie Krapooyo. Mijn windwereld heeft ook eigen wetten en is daarom een klein ecosysteem.
Ook zei hij dat ik nu digitaal beeld over de maquette foto's heen kan leggen om te kijken hoe dat eruit en daar mee wat voorbeeld screens van te maken ter verduidelijking. Verder is het van belang dat ik snel hulp in de techniek zoek, zodat ik interactie tests kan maken. Hoewel ik zelf aan een grotere schaal zat te denken voor mijn interactieve decor, zal het toch eerder een tafelniveau hebben, dus richting proof of concept. Een levensgroot decor is namelijk niet echt meer haalbaar.
Daarnaast heeft Joris wat voorbeelden van interactie mogelijkheden laten zien (o.a. de Reactable).




----------------------------------------------------------------------------------
28 maart 2008
Vandaag hadden we weer een Wilde Gilde meeting en deze was zeer nuttig. Volgens de jongens was ik goed op weg, ook doordat ik nu mijn keuze in techniek heb gemaakt. Thomas en Simon zeiden dat het nu belangrijk was om een decor opzet te gaan maken door middel van een maquette. Ik denk zelf ook dat dit een goede manier is om alvast op kleine schaal te kijken hoe het decor in elkaar zit. Ik wil de decorstukken echt maken als platte onderdelen met een duidelijk zichtbaar achterstel en vooral veel gebruiken van touwen, trapjes en papieren voorwerpen zoals ik al eerder heb omschreven in mijn logboek.
Ik heb bij Pipoos een klein canvas doek gekocht die als maquette projectiescherm kan gaan werken en verder karton en papier gehaald bij de werkplaats. Ik heb a.s. woensdag weer een bespreking met Joris en wil dan graag de maquette laten zien.
Todos:
- Maquette bouwen
- Interactie verder uitdenken en regelset vastleggen
- Voorbereiden van proefopstellingen voor in week 15
Inspiratie plaatjes van vandaag:

----------------------------------------------------------------------------------
23 maart 2008
Ik heb een aantal dingen opgeschreven richting de regels van mijn wereld en merkten toen al snel dat ik mijn keuze voor de techniek eigenlijk al in het begin van mijn project had gemaakt, namelijk een interactief decor.
* De gebruiker zorgt voor moment van verandering
* Installatie is voor 1 persoon, er kan wel publiek zijn
* De digitale wereld draait altijd door, is al in leven
* Je wordt als gebruiker omringd door het decor
* Moment dat de gebruiker in de wereld stapt, zullen karakters op jouw aanwezigheid reageren
* Minimale interactie; wegblazen van element, karakters sturen (richting geven), geluiden maken, ontdekken
* Er is geen einddoel, de installatie is een open systeem
(* Er zijn eventueel wel wat triggers die situaties in de digitale wereld kunnen veranderen)
* Een fysiek object zou ook op de gebruiker kunnen gaan reageren; dus de verandering die de gebruiker digitaal brengt wordt dan fysiek
Ik heb in ieder geval de keuze gemaakt om voor het interactieve decor te gaan. De volgende dingen zijn nu belangrijk om uit te zoeken:
- Waar bestaat de fysieke en digitale wereld uit? Hoeveel lagen van decor?
- Digitale wereld draait door, wat is dan de trigger voor de gebruiker om er in te stappen?
- Waar bestaat de interactie uit? Waar kun je als gebruiker fysiek mee spelen, met lichaam?
- Opzet decor bepalen
- Interactie testjes zoals motion detection en camera, testen met decorstukken en projectiescherm, gebruik van kleine fan + bijv. wegblazen van paardebloem pluisjes
- Blijven tekenen/ schetsen
----------------------------------------------------------------------------------
19 maart 2008
De tussentijdse presentatie van 19 maart ging naar mijn mening erg goed. Ik heb veel gehad aan de feedback die ik kreeg van Marcel, Gabe en Joris. Volgens hen was het erg belangrijk dat ik die keuze tussen micro en macro en de twee vormen van interactie in de komende weken zou maken. Marcel zei dat ik al best wat testjes en proefopstellingen kon maken, bijvoorbeeld door een kleine fan te gebruiken en te testen met infrarood, beamer enz. Ook zei hij dat hij het fysieke nog niet zo terug zag in alleen de windmolen en dat ik dus meer moest gaan nadenken over andere fysieke objecten/ decorstukken.
Wat mij vooral zeer heeft geholpen is de presentatie opzetten en alles verwerken tot de harde kern van mijn project. Ik heb mijn concept document hier later ook op aangepast. De achtergrond, inhoud en het thema van mijn project heb ik nu ook wel helder voor mezelf. Het is nu vooral van belang dat ik die keuze in techniek maak, zodat ik kan gaan produceren.
----------------------------------------------------------------------------------
17 maart 2008
Vandaag hadden we een korte Wilde Gilde meeting na onze Zak les. Die woensdag zou onze tussentijdse presentatie zijn, dus we hebben het vooral over dit onderwerp gehad. Ik heb verteld wat de opzet van mijn presentatie was en een digitale texture test laten zien. Thomas vond het een mooi beeld, maar vond sommige onderdelen wat te plat. Dit heb ik opgelost door meer schaduwen aan te brengen en meer onderdelen textures te geven (en een eigen texture te maken door een papiertje zo te frommelen dat het een luchtballon vorm krijgt en deze te fotograferen). Verder zei Thomas dat ik mijn project op de volgende manier zou kunnen onderverdelen; vormgeving beslaat 50%, thema 30% en techniek 20%. Hier was ik het wel mee eens, hoewel de keuze voor de techniek op dit moment wel erg belangrijk is. Ik zal echter tijdens de presentatie 2 scenario's van techniek tonen. Simon en Thomas zien eerder dat ik een soort decor maak, dus verschillende lagen, als een soort kijkdoos/ poppenkast, en dan bijvoorbeeld werken met vingercamera's en voornamelijk de ruimte ingaan en meer knutselen. In ieder geval is de interactie simpel en gaat het voornamelijk om de sfeer en de ervaring.
Texture test:

----------------------------------------------------------------------------------
11 maart 2008
Nog twee moodboards waarbij ik gezocht heb naar de verwoestende kracht van de wind, orkanen en winderosie.


Dit zijn de laatste moodboards die ik maak, aangezien ik nu genoeg beeldmateriaal heb om inspiratie uit te halen. Mijn todos voor deze week bestaan verder uit:
- Regelset en inhoud verder uitdenken
- Schetsen + look & feel (test wereld bestaande uit vector shapes met textures incl. 2d karakters)
- De voorbereiding van de tussentijdse presentatie van 19 maart
----------------------------------------------------------------------------------
10 maart 2008
Nieuwe moodboards, nu wat meer gekeken naar de vormen en kracht van de wind, nostalgie en leegte. Ik heb deze keer ook geprobeerd de nare kant te benadrukken, ik merk echter dat dit me wel moeite kost, aangezien ik vaak een soort schoonheid nastreef.




Ik had vandaag een afspraak met Joris om 10:00 waar ik dus niets van af wist (het belangrijke mailtje hierover kwam in mijn Gmail spam terecht :S), maar gelukkig belde hij me op en kon ik om 14:00 bij hem terecht. Het was een enorm nuttig en interessant gesprek, ook al hadden we beiden het idee niet echt ergens te zijn uitgekomen. Ik zal even de belangrijkste punten beschrijven.
* Wat is het perspectief van de gebruiker: ben je god of ben je de mier?
* Vanuit wel oogpunt: micro of macro?
* Joris omschrijft de moodboards als magisch realisme, een term die ik nog niet kende. Volgens wiki is deze stroming ook verwant met het surrealisme (zie deze link)
* Wil ik constante verandering toestaan? Wind is oncontroleerbaar, wil je de gebruiker controle geven?
* De controle die mensen denken te hebben over hun leven is niet echt, veranderingen komen toch wel, je kunt deze veranderingen wel een richting en plaats geven.
* Nostalgie: waarom die interesse? Spelen zonder na te denken, het beleven.
* Verwoesting is niet altijd negatief iets, verwoesting van het ene kan groei van het andere betekenen.
* Goed nadenken over de keuze: macro -> ben je god? micro -> vanuit karakter die onderhevig is aan wind, dus wind sturen of richting veranderen (geen gevolgen)
* Wind is voorbode van verandering
* Spelelement: evenwicht in die veranderingen, is er een einddoel?
* Regelset: wat zijn de regels in de wereld, de natuurwetten.
* Is het een ontdekkingstocht voor de gebruiker?
* Zoek naar de spanningsvelden: equilibrium - chaos; energie - verwoesting; controle - overgave.
* Non-stop verandering gaat niet, er zijn pieken en dalen; wat mij betreft heeft mijn project dus ook geen duidelijk einde.
* Je kunt installatie voor jezelf maken, eigen patroon en thema, maar je kunt dit de gebruiker ook laten beleven.
* Wat is de werking voor de gebruiker (kun je het samendoen?), relatie tot de gebruiker, wat beleven ze; wel richting geven, maar geen controle hebben.
* Wil ik een gesloten of open systeem?
* Fysieke mogelijkheden uitzoeken (ruimte, projectie enz.)
* Probeer toch de minder veilige kant nog op te zoeken (een moodboard bijvoorbeeld waarin ik die schoonheid wat loslaat en de verwoesting toon), maar ik moet ook aangeven wanneer dit niet meer kan of wanneer ik een keuze gemaakt heb om ergens mee verder te gaan.
Tussentijdse presentatie:
- Thema + idee vertellen
- Moodboards tonen
- Aantal scenarios geven van vormen
- Vragen stellen, wat onderzoek ik?
Tips: Tafel met props en models zoals multi-touch table, maar dan simpeler (met camera en infrarood, bijv. Ants)/ Pepper's ghost (Efteling spookhuis - MTV gorillaz optreden)/ Augmented Sculpture/ Vent van Erik van Schaaik
----------------------------------------------------------------------------------
7 maart 2008
Ik heb de afgelopen dagen heel erg nagedacht over de regelset van de wereld en de interactie. Ik ben verder ook begonnen met een concept document waarin ik alles heb opgeschreven wat ik al heb vastgesteld en bedacht. Dit document is nog niet echt concreet en bestaat nu nog vooral uit veel losse flarden, ideetjes en feitjes over mijn thema. Ook stel ik daarin vragen over wat de rol van de gebruiker precies is en hoe de interactie verloopt; zijn er triggers? waar kun je mee spelen? moet je de goede volgorde vinden? zijn er puzzels? heeft het een einddoel?
Daarnaast ben ik gaan nadenken over de rol van de karakters in de wereld.
----------------------------------------------------------------------------------
4 maart 2008
Er was een Wilde Gilde meeting vandaag. Ik heb mijn vorderingen getoond en verteld over mijn todos van die week. Niki komt met het idee over het gebruik van een waaier, dat je daarmee de karaktertjes kunt wegwaaien. Een karakter wordt bijvoorbeeld altijd weggeblazen, maar wanneer je je hand voor de toren houdt, haalt ie de toren wel, omdat dat de wind tegenhoudt.
Het kan ook zijn dat je de karakters moet blijven bezighouden. Niki vraagt of ik dat technisch wil gaan testen, met wind dingen laten bewegen enz., maar ik geef aan dat de techniek nu voor mij even niet voorop staat.
Simon had ook een goed punt; je hebt geen invloed op de wind.
De wind is inderdaad onvoorspelbaar, je hebt er geen controle over.
Inspiratie van vandaag:
Father & Daughter van Michael Dudok de Wit

Samorost2:

----------------------------------------------------------------------------------
29 februari 2008
Ik heb deze dag in de ochtend een gesprek gehad met Joris over mijn project. We hebben gesproken over het digitale artwork, de moodboards, schetsen en planning die ik bij me had. Ik zal even kort in punten beschrijven wat de belangrijkste conclusies waren en wat de volgende stappen zijn.
* Het thema loslaten is erg persoonlijk, kan na mijn afstuderen nog doorgaan, is wel een punt om vanuit te beginnen.
* Belangrijk thema die terugkomt = wind van verandering (vanuit ander persoonlijk thema bang zijn voor verandering)
* Er is een duidelijke stijlvorm en sfeer te herkennen in de moodboards. Erg gestileerd, blij, kleurig, karaktertjes.
* Joris vraagt of ik ook tegenstellingen kan zoeken, de andere kant van de wereld. Wind kan ook verwoesten, destructief zijn. Dus "nare" moodboards en schetsen.
* Na het doornemen van mijn hoofddoelen is het duidelijk dat ik moet blijven spelen met mijn intuïtie.
* Onderzoeken hoe je de wind kunt visualiseren, een personificatie van de wind.
* Joris vraagt of ik de regelset van de windwereld kan vaststellen (wat zijn de voorwaarden in die wereld?)
* Verder het thema en mijn idee in 1 alinea beschrijven.
Tips: Lost character/ Skyland/ Gorillaz windmill clip/ boek The Artist's Way van Julia Cameron
Ik wil verder al graag artwork maken voor de omgevingen, maar ik heb besloten dat de vormgeving daarvoor wel komt en dat het eerst meer gaat om de kern. Daarbij is het belangrijk dat ik ook blijf schetsen en niet gelijk mijn werk digitaliseer.
----------------------------------------------------------------------------------
28 februari 2008
Vandaag was de DVTG visie dag en ik heb tijdens dit hele evenement wat aantekeningen gemaakt die wel van toepassing waren op mijn project.
* Juist wel techniek laten zien, kan bij proces horen
* Meaningful play, user generated concent
* Rol speler: toeschouwer, acteur, maker
* Rol van tijd: geen begin? geen einde? geen volgorde?
* Niet alleen de techniek, maar ook de denkwijze van nieuwe media om tot verhalen te komen
* Vanuit regelset nieuwe verhalen & codes ontdekken (denken aan ruimte/ locatie)
Verder heb ik die dag ook met Arnaud (van Z25) gepraat over mijn idee en het bleek dat hij en de Z25 mensen op dit moment met een soortgelijk project gaan beginnen (voortbordurend op de Polder game van Arnaud). We hebben visitekaartjes uitgewisseld en hij zei dat ik maar contact moest opnemen als ik hulp nodig had bij de techniek of gewoon wilde overleggen.
----------------------------------------------------------------------------------
25 februari 2008
* Voorbeelden voertuigen/ speelelementen:
- vliegers
- papier
- (weer)ballonnen
- pollen
- pluisjes paardenbloem
- parapluutjes
- doeken
- zand
- touwen
- luchtbellen
- waaiers
- kronkelige paden
- windklokken
* Zoals in Samorost goede volgorde vinden? Dan is er verloop, wil ik dat?
----------------------------------------------------------------------------------
22 februari 2008
Ideetjes over de omgeving:
* omgeving = lucht
* ziet geen vaste grond
* windmolens aan zijkanten, in de verte
* veel hangt aan zijden draadje
* veel ladders, hogerop komen
* objecten op lange pootjes
* lucht anders benaderen, als wereld, niet alleen met wolkjes
* de wereld van zwever, klimmer en wachter
* vliegers waar karakters op reizen
* draaimechanismen
* papieren voertuigjes
----------------------------------------------------------------------------------
21 februari 2008
Ik had gisteren wat todos opgeschreven in mijn blackbook en dit werkte zowaar, want vandaag heb ik ze kunnen afstrepen. Ik wilde graag een opzet van de windmolen + karaktertjes maken in Illustrator en dit concept is nu te zien bij mijn Artwork. Verder wilde ik moodboards maken, aangezien deze mij altijd enorm helpen een richting te vinden en vooral duidelijk te maken in welke stijlvorm ik denk. Hieronder zijn ze te zien.



----------------------------------------------------------------------------------
20 februari 2008
Ik ben gaan nadenken over hoe ik mijn wereld wil gaan vormgeven. Een gefilmde omgeving zou kunnen, maar dan wel hevig bewerkt, aangezien ik de karakters en interactieve onderdelen graag in een 2D stijl zou willen. Bij een filmische achtergrond ontstaat er een mate van herkenbaarheid en zijn er veel details, maar dan heb je ook te maken met locaties, licht, het filmen en uiteindelijk alles editen en bewerken; dingen die mij eigenlijk niet zo liggen. Ik zat ook te denken aan een 3D omgeving maar dan zoals een kijkdoos waar 2D afbeeldingen op 3D objecten zijn geplakt.
Het wordt waarschijnlijk echt een illustrator stijl, dus alles plat, maar in lagen en eventueel diepte creëren door middel van depth of field. Qua vormen en kleuren inspireren de games Locoroco en Patapon mij enorm, maar ook het werk van James Wignall en Emily Gobeille.
Ook heb ik mij bezig gehouden met de karakters. Ik schreef 3 karaktertypen op:
* zwever
* klimmer
* wachter
Zwever is een dromer, leeft in een eigen wereld en heeft een grote fantasie. Klimmer is een doener, is op zoek naar iets en is daar heel resoluut in. Wachter is een denker, is beschermend en afwachtend en staat vaak stil.
De omgeving is open, bijv. een woestijn, duinen/ strand, heuvelachtig landschap, lucht.
Windmolens vormen de silhouetten in deze omgeving.
Voorbeelden van interactie:
* windmolen leidt de zwever (lichtsensor)
* voetstappen leiden de klimmer (druksensor)
* stilstaan (silhouet) leidt de wachter (camera)
Verder is Erik voor mij op zoek gegaan naar een techniek achter het fysiek draaien aan een windmolen en dat omzetten naar een digitaal signaal. Uiteindelijk vond hij online een lichtsensor van Lego Mindstorms die wel eens zou kunnen werken (is rond de 70 euro). Door middel van een zwart/wit rad leest de lichtsensor een patroon en ook hoe snel deze gaat. Dit zou dan in Director of Flash geprogrammeerd kunnen worden. Ik weet niet zeker of dit de handigste en goedkoopste manier is, dus ik zal dit nog op school gaan navragen.
----------------------------------------------------------------------------------
18 februari 2008
Mijn broer heeft mij wat korte muziek samples gestuurd die hij heeft gemaakt in Fruity Loops.
Op onderstaande link zijn ze te beluisteren:
http://www.vowdnb.com/d-fuze/Liesje%20Project/
Het zijn allemaal nog maar testjes en ze dienen nu nog vooral ter inspiratie. Muziek draagt voor mij altijd enorm bij aan de sfeer en het gevoel dat ontstaat. Als er meer duidelijk is over mijn concept zal de muziek ook concreter worden. Ik zal op een gegeven moment ook samen met hem achter Fruity Loops gaan zitten.
----------------------------------------------------------------------------------
14 februari 2008
We hebben deze dag nog wat meer testjes gedaan met de WiiMote en IR-led, wat te zien is in de volgende filmpjes. De eerste toont een Director bestand van een lichtbolletje die Thomas heeft gemaakt, daaronder een filmpje van een proggie van Mathijs en de laatste toont een java tool van de Khronos Projecter installatie (link staat op Mathijs zijn blog).
Thomas en ik probeerden ook nog op objecten te tekenen die op verschillende afstanden stonden. Het calibreren ging al lastig en we merkten dat de WiiMote image sensor het IR-ledje alleen op één plat vlak kan volgen.
----------------------------------------------------------------------------------
13 februari 2008
Thomas had vandaag in de ochtend een infrarood switch gemaakt met IR-led, drukknop en batterij. Met behulp van de WiiMote, een PC, beamer, bluetooth adapter en software applicatie van Johnny Lee hebben we getest met tekenen op de muur. Het werkte enorm inspirerend en we speelden met tekenen van lichtbronnen en bewegen van beeld. Hieronder een filmpje en foto.

Verder hebben Niki en ik nog een goede bespreking gehad over onze projecten. We haalden hier beiden veel inspiratie uit en ideetjes schoten over en weer, dus dat was enorm fijn. Niki zag bijvoorbeeld in mijn blackbook tekeningen dat ze echt iets over mij vertelden. Ze tonen onder andere dat ik reik naar iets, naar iets onbereikbaars misschien, iets wat zich in de verte of de hoogte bevindt. Daar volgde een ideetje uit dat je bijvoorbeeld kunt lopen over digitale lucht en dat tegels langzaam je stappen ondersteunen. Of het lopen over een echt wateroppervlak, zodat er een weerspiegeling is met de beelden aan de muur, en rimpels als je loopt die de beelden kunnen veranderen. Beamen op het lichaam en met het geprojecteerde kunnen spelen kwam ook ter sprake.
We willen echter niet teveel van de techniek uitgaan, nu moet alles nog kunnen, niet te beperkend denken en vooral met beelden ons verhaal vertellen.
Daarnaast wisselden we internetlinkjes uit met filmpjes en muziek die nu ook in de Wilde Gilde links en inspiratiebronnen lijst staan.
Tips: film Tekkonkinkreet (3d objecten met 2d plaatjes erop geplakt), Tarkovsky (Stalker en Solaris, lange shots, mooie locaties), wind visueel maken, natuur in gaan.
's Avonds heb ik nog wat sfeervolle ambient muziek opgezocht van o.a. Trentemoller, Boards of Canada, Sensorama en Brothomstates en deze ook gemaild naar mijn broer voor inspiratie. Verder het Art boek van Mirrormask doorgelezen en bekeken (van Niki geleend).
----------------------------------------------------------------------------------
12 februari 2008
Vandaag met Thomas op school wezen testen met een beamer en tekenen met tablet op objecten in de ruimte. Kijken in hoeverre de kadrering van de beamer onzichtbaar kan zijn en hoe tekenen op verschillende objecten op verschillende afstanden eruit ziet. Hieronder een foto van deze test. Morgen gaan we met IR-leds, WiiMote, bluetooth en camera aan de slag.

----------------------------------------------------------------------------------
8 februari 2008
Ideetjes over muziek die kan bijdragen aan de sfeer. Een oude grammofoon die de plaat opzet wanneer een gebruiker iets triggert in de digitale wereld. Zijn verder vooral geluiden aanwezig, zoals wind, kraken enz.
Ik heb mijn broer gevraagd om de muziek te componeren. Misschien laten afmixen in studio en echt op plaat persen.
----------------------------------------------------------------------------------
7 februari 2008
Thema*focus:
De wind blaast alles weg... gedachten die je achtervolgen, die je tegenhouden. Gevoel van vrijheid, niet zorgen hoeven maken. Alleen bezig zijn met dat moment, niet met toen of ooit. Twijfels en beperkingen loslaten, even geen druk, geen verantwoordelijkheid. Spelen met je hart, niet met je verstand.
Ik sluit mezelf op, ik sluit mezelf af, ik sluit mezelf in. Veiligheid zoeken is geen zonde. Mijn tijd staat stil...
Zo'n moment wil ik delen. Stilstaan bij een moment waar magie ontstaat. Een moment waar je intens gelukkig of emotioneel van kan worden.
* Fietsend door de sneeuw richting huis. Totale stilte, grote sneeuwvlokken vallen traag naar beneden. Het is windstil.
* Lopend over de heide, geen mens te zien in de wijde omtrek. Een kronkelige, oude boom staat scheef door de wind.
* Schuifelend door het zand over het strand, wolken werpen schaduwen over de oppervlakte. Voetstappen tonen de verleden tijd. De wind waait door mijn haren.
Belangrijk is het landschap en de ruimte waarin je je bevindt. Openheid in landschap zorgt voor openheid in je hoofd. Door het landschap te ontdekken en ermee te spelen creëer je een eigen beleving en sfeer.
Inspiratie plaatje van vandaag:

----------------------------------------------------------------------------------
6 februari 2008
Ik ben gisteren en vandaag bezig geweest met de blog en de verduidelijking van mijn project. Ik probeer antwoord te geven op vragen als: Wil ik voornamelijk play als interactie (richting sandbox) of een duidelijk einddoel? Wat is de rol van de gebruiker? Ik heb dit in mijn afstudeerplan nu wat beter verwoord.
Verder heb ik de film "Mirrormask" gekeken, een film die mij wat betreft beeld, sfeer en stijl enorm inspireert. Ik mis bij deze film echter wel een bepaalde emotie en connectie, iets wat ik zelf heel belangrijk vind. Bij de animatie "My Neighbor Totoro" ontstond wel een soort magie en emotie, waardoor er voor mij eerder verhalen en ideeën uit voortvloeien.

----------------------------------------------------------------------------------
4 februari 2008
Idee wind en papierwezens:
* Een vierkante lichtbox waarop je als gebruiker een papieren/ kartonnen wezen kunt vouwen, op de box staat een instructie en voorbeeldwezen. Van bovenaf scant een camera dit wezen, zodat deze een karakter zal vormen in de digitale wereld.
* Er staan twee echte houten windmolens die als controller dienen. Eentje staat hoog en blaast wind van opzij, en de andere ligt op de grond en blaast omhoog. Hieraan kun je gaan draaien
(De windmolen zou ipv wind ook een andere functie kunnen hebben, zoals schalen en inzoomen van de wereld).
* Op een groot scherm wordt een digitale wereld gebeamd met jouw papieren wezen waarin je door middel van samenwerken obstakels moet overwinnen.
-> inspiratie: funky forest . cutter ants . lineriders . ragdoll kungfu
keywords: create - play - work together
Ik twijfel echter over het gameplay gedeelte, wil ik meer sandbox of echt een spelletje?
----------------------------------------------------------------------------------
2 opmerkingen:
aah Superrvett!!! :)
..goed bezig man! Heel tof dat flash de cam nu wel ziet...
Een reactie posten