Wilde Gilde notulen.
Dinsdag 15 April 2008
Afspraak om 10.00
Simon:
- laat ons even het spel spelen zoals die tot nu toe is
- we merken op dat de bal erg veel tussenstanden heeft naast de vier standen van de vier figuren (kruisje, driehoekje, vierkantje en rondje)
- Ook de bal is erg klein in beeld en de camerahoek iets laag waardoor het speelveld erg klein wordt
- verder vertelt simon dat de jongen die de muziek maakt bezig is om het muziekje in sporen aan te leveren en ook nog eventueel een ander muziekje maken
To do:
* de bal wat groter/camera positie veranderen
* een oplossing bedenken voor de tussenstanden..mischien magnetisch snappen..maar dan verlies je ook weer de een op een verhouding tussen de digitale en fysieke bal die simon graag wil behouden
Lies:
- ik heb aan de techniek gezeten en een scenario en technieshe flowcharts gemaakt (om te verhelderen aan eventuele programmeurs wat ik wil dat het script en de software doen)
- met erik(die redelijk goed kan scripten onder andere flash) naar reactable tracking software gekeken -> flash versie ziet geen webcam
- wil aan programmeurs van ijsfontein vragen om hulp
- verder heb ik nog een gesprek gehad met arnoud van z25 hij merkte op dat er tegenwoordig zo gehammerd wordt op interactie maar dat dat niet de overhand moet hebben.
To do:
* contact zoeken met ijsfontein en mischien KMT want zij hebben al eerde een project gedaan met de reactable software
* samen testjes doen met Glenn
* animaties maken in flash
Thomas:
- vandaag heb ik technische advies gekregen van Diederik over welke schaduw techniek ik het beste in virtools kan toepassen en waar ik rekening mee moet houden..ik kan nu aan de slag met het moddelen van mijn dorpje
To do:
- definitive dorpje moddelen en gedetailleerder vormgeven van dorpje
- met acryl verven op doek en met beamer testen
Niki:
- ziet het evne niet meer zo zitten maar laat vervolgens beelden zien die hij de laatste tijd heeft geschoten..
- verder vertelt niki dat hij nog wel een ideetje heeft met een projector en beamer beeld door gecombineerd..
- ook geeft hij aan dat hij het allemaal mischien even moet laten rusten
To do:
- dia uitprinten
Dinsdag 8 April 2008
Afspraak om 10.00
Lies:
- gesprek met Joris
- in het gesprek weer een beetje everzonken in het digitale
- ik moet een regelsetje bedenken
- verdiepen in reactable (tracking software)
- vanwege de tijdsdruk doe ik kleine schaal
To do:
* met thomas in reactable software verdiepen
Niki:
- wat ik nu heb; 3 stroken...
To do:
* shotlist afmaken
* al het beeld&montage af
* interactive diaprojector..inspiratie
Thomas:
- bij de kerk dakjes omhooog -> meer verschil
- testen met verf
To do:
* 3D modellen
* testen met acrylverf
Simon:
- test week organiseren
- productie gaat goed, rustig aan
- visualisatie bij combo's (ringwave)
To do:
* volgende week maandag 5 verschillende lagen voor de ring maken
Dinsdag 1 April 2008
Afspraak om 10.00
Lies is wegens ziekte afwezig
Simon:
- gesprek gehad met Gibby (bijgepraat en planning gemaakt)
- over een maand (1 Mei) 10 mensen selecteren om te Beta'en
- 2 weken voor examen stop ik met produktie en ga ik aan de slap met de presentatie
To do:
* bal letterlijk texturen
Niki:
- ik heb weer video beeld geschoten
- bijna-trein-dood-ervaring-impulse-fotoshoot-actie
To do:
* to do list -> kleine produktie -> over 2 weken af
Thomas:
- zaterdag met opendag lekker bezig geweest in virtools..bezig geweest met licht en schaduw building blocks
To do:
* vormgeven stadje
Vrijdag 28 Maart 2008
Afspraak om 10.00
Simon:
- planning maken
- 2 keer in de week met pragrammeurs
- "zelfde spel in flash"
- ik ben nog niet uit over de stijl (jooststijl, simonstijl)
To do:
* planning maken
* stijl verhelderen in max bezig
* visueel high score beeld
Niki:
- met Felis project op de rails gezet
- ogen dicht en voorstellen wat je ziet..werkt goed
- niki vertelt zn complete concept
To do:
* beelden schieten
* bouwsteentjes bouwen
* verplaatsen in de bezoeker
Lies:
- ik heb beslissing genomen; ik voor het decor
- regelset: gebruiker zorgt voor verandering -> wereld draait gewoon door
- verandering wordt misschien ook fysiek
To do:
* manquette maken (sketchup)
* woensdag afspraak met Joris
(ruimte regelen)
Thomas:
- ik ben lekker op weg met het vormgeven van mijn stadje
To do:
* stadje tekenen
Dinsdag 11 Maart 2008
Afspraak om 10.00
Thomas:
- tutorials gemaakt in Virtools
- kan nog niet gewoon iets makein in virtools, maar ken beetje de interface
- peertje met ir-ledjes gemaakt
- wil de technische opstelling tonen bij presentatie
- Lies: misschien toch meer over thema+idee nadenken, niet te veel op techniek
- Simon: zou ook filmpje van kunnen maken, komt techniek idee ook wel over
- Thomas: schilderen op TV
- Simon: techniek is haalbaar, dus richt je meer op sfeer/gevoel/verhaal
- Thomas: beelden zoeken werkt denk ook wel
To do:
* thema dieper uitdenken
* beelden zoeken/belevenis
* tekstjes zoeken
* afspraak met Marcel maken
* virtools lamp-testje regelen
Lies:
- volgende week liep ik een beetje vast
- wat wordt het perspectief? Ben je God of ben je onderworpen aan de wind > micro vind ik leuk
- Joris zei dat ik verschillende scenario's mag presenteren> want ik wordtel nog veel qua vorm
- maar thema staat vast: wind van verandering
To do:
* verder met mn concept document
* voorbereiden op tussenpresentatie
* mischien ook wel meer tekenen en schetsen
Simon:
- ik moest volgens mijn planning bezig zijn met marketing maar ben naar GameJam geweest
- ik had nog niets van mn programmeurs gehoord nadat ik mijn concept had omgegooid
- maar heb ondertussen contact gehad en straks komen ze hier op school werken (in C++)
- ik heb belsoten om vooral 1 leuk spel te maken
To do:
* met de tussenpresentatie aan de slag; ik denk dat het een filmpje gaat worden
* vragen of de programmeurs hier twee keer in de week willen komen werken
* productie planning maken
Niki:
- Tim heeft wat voor mij gemaakt met techniek (in MXP) maar ik vind dat de techniek me meer moeite heeft gekost dan het opgeleverd heeft
- gebeamed beeld van heel dichtbij is vol rasterwerk
- ik kom elke keer vast te zitten in mn creatieve proces..wat moet ik nu doen?
- Simon: waarom laat je niet om de twee weken iets zien
- Lies: Ja volgens mij kan dat wel werken
- Niki: Straks gesprek met Marcel..zie wel wat daar uit komt
To do:
* tussenpresentatie voorbereiden
* donderdag en vrijdag 3 monitors en 3 pc's regelen voor in Z27
* ik zou supergraag een expositie ruimte willen hebben (tot nu toe Z27)
Dinsdag 4 Maart 2008
Afspraak om 10.00
Mathijs zit er vandaag als gast bij
Simon:
- ik heb een teaser maar ben er niet zo blij mee
- verder zit ik ermee of ik nu 1 coole game wil maken en de rest van de games ideetjes laten?
- begeleider heeft nog steeds niet terug gemaild.
To do:
* verder met de beat indicator
* mensen met demo benaderen over hoe verder.
* regelset beter uitdenken
Niki:
- ik heb een gesprek gehad met mijn begeleider Marcel
- als je dichter naar het beeld loopt wordt het beeld uitgezoomed.
- thema: is veranderd van gebroken naar verstilling
To do:
* in een week de technische interface met in- en uitzoomen opzetten
* mensen benaderen die mij hierbij kunnen helpen
Thomas:
- zit er niet helemaal in
To do:
* techniek met de lamp afmaken
Lies:
- ik heb een gesprek met mijn begeleider Joris gehad
- Hij zei dat ik de regelset van de wereld moest opzetten en meer schetsen
- Verder zei hij dat ik bang was voor verandering
- wind kan ook destructief zijn
- concept in 1 alineatje opnoemen
- Mathijs: heb je naar creatures gekeken?
To do:
* regelset van de wereld bedenken
* meer schetsen van de wereld maken
Mathijs:
- er zijn wat mensen bezig met hetzelfde concept..ik denk dat ik hun hulp heel goed kan gebruiken
- ik heb een paper gevonden van een hoogleraar..die ga ik vandaag lezen
- je hebt dus de game waarin je dingen moet unlocken zoals vliegen enz. dat zijn dan de opdrachten waardoor je leert om lucide te dromen
- eigenlijk kan dat allemaal in je telefoon gezet worden..je slaapritme enz. (soort braintraining)
- zo kan je telefoon gebruikt worden als een hulpje..als je in je remslaap zit op een knopje drukken om je droom in te spreken
- code -> vul je weer in je spelletje
- je kan maar een aantal opdrachten per dag doen
- Simon/Lies: uitkijken dat de gebruiker niet alleen streeft naar codes
- Mathijs: Nah..dat vind ik niet zo erg
- Ik wil ook heel graag iets doen met User Generated Content
- dubio in wat statisch moet zijn en wat niet enz.
- Simon: Heel abstract maken zodat het de gebruiker eigen kan maken
- Mathijs: Ik zat wel te denken aan realisme zoals halflife
To do:
* die mensen van Charbitat contacteren..mischien dat ik een techgame van hun kan krijgen
* paper lezen
Dinsdag 26 Februari 2008
Afspraak 0m 10.00
Thomas is op skivakantie en daardoor afwezig.
Niki:
- geeft aan dat hij al 1,5 week stil staat, loopt vaak vast, niet tevreden over techniek ideeen
- heeft in de middag gesprek met marcel, misschien komt daar wat uit
- editten van film lukt niet, denkt dat als hij techniek vastzet, het beter zal gaan
- moeite met vanuit publiek denken
- wil niet alleen aan/ uit knop
- lies zegt: jouw beeld is belangrijker, leg niet teveel aandacht op die techniek, dat is niet je kracht
- simon zegt: teveel interactie ondermijnt beeld, mensen leggen dan geen focus op kwaliteit van het beeld, ga subtieler te werk
- niki is het daar mee eens, heeft wat ideetjes voorgelegd. hij wil 1 daarvan wat meer gaan uitdenken en uitwerken. hij zegt andere mensen nodig te hebben om soms door te kunnen gaan (wilde gilde is daardoor goede stimulans).
To do:
* boompje in middelpunt idee uitwerken
Lies:
- laat nieuw digitaal werk zien en moodboards + aanvullende ideeen voor wereld en karakters
- positieve reacties van niki & simon, kan er op doorgaan
- simon zegt: zoek naar eenvoudigere manier voor windmolen techniek (bijv. scrollen van muis)
- niki laat depth of field test zien met illustrator planten en een foto. volgens hem is het makkelijk toepasbaar, ook voor mijn wereld
Tips: Fez (2d pixel/3d zoals paper mario), Flower (van makers flOw), Strider (youtube)
-> zie ook links/inspiratie
To do:
* ontwerpen van omgeving maken
* concept document beginnen
* globale planning maken
-> ik heb a.s. vrijdag om 10:00 een projectbespreking met Joris (samen met Samar en Stephan). de bedoeling is dan om alles (documenten, artwork, planning) te laten zien wat ik tot nu toe heb.
Simon:
- laat nieuwe ideetjes en beelden zien van afgelopen tijd
- idee van geluidsgolven, kleuren en vormen, in een grot zijn er weerkaatsingen. gaat volgens simon in de richting van endless ocean, rez, electroplankton.
- idee googleplaatjes die te zien zijn op karakters in een spel, kun je keuzes maken en bij dezelfde soort plaatjes uitkomen
- lies zegt: wil deze ideeen wel lezen, zet allemaal maar op de blog. simon zal het hoofdconcept met plaatjes iig doormailen
- niki raadt roderick van dvtg2 aan voor interactief geluid
- simon laat muziekjes van joost horen en test van gameplay zien
- gebruik van diepte bij camera pan werkt volgens niki + lies erg goed
- simon laat planning zien, zit nu op marketing
- lies zegt: is marketing niet al te vroeg? misschien juist verder gaan met design, hardware
- niki zegt: de gameplay van het hoofdspel is juist zo belangrijk, dit moet goed zijn uitgewerkt, blijft soms nog wat vaag. hoe werkt de beatindicator precies
- niki/lies: waar zit de uitdaging? alleen in de highscores halen, kun je fouten maken?
- simon zegt dat je niet af kunt gaan. hij vindt het best lastig soms, nooit eerder spel gemaakt. hij zegt de highscores even los te laten en zich meer te gaan focussen op het hoofdspel. hoe alles leuk blijft enz.
To do:
* teaser trailer maken
* duidelijke synopsis spel (met doelgroep/ genre enz.)
Dinsdag 19 Februari 2008
Afspraak 0m 10.00
Liselore heeft zich ziek gemeld
De notulen van vandaag is een beetje mager mijn excuses daarvoor..
Niki
- laat foto's en filmpjes zien die hij geschoten heeft, de filmpjes zijn gemonteerde 3 luiken
- ik wil me in de toekomst meer consentreren op geluid&muziek
- thomas zegt: nu je beelden geschoten hebt moet je misschien weer terug naar je thema..om verder te komen
- we hebben het over het thema gebroken gehad, structuur en chaos in en uitzoomen...
Thomas
- we hebben het nog even over het gesprek gehad dat ik met Joris had. Simon was verbaasd over mijn onzekerheid. Ik vindt de onzerkerheid terecht en ik wil me meer openen over mijn boodschap en mezelf meer ruimte geven om te tekenen en te schilderen.
Simon
- heeft het muziekje laten horen dat Joost voor hem gecomponeerd heeft
- heeft het subspel ala plankton laten zien aan de hand van beelden
- gaat vandaag naar de game garden voor een afspraak met DGdarc
Dinsdag 12 Februari 2008
Afspraak om 10.00
Simon
- om 13.00 naar DGdarc
- balans vinden tussen crea&zakelijk
To do:
- zo snel mogelijk zorgen dat de bal werkt
Lies
- ik ben altijd geneigd om meteen een concept document op te maken.. nu wil ik dat liever niet
(thomas zegt dit af te wisselen, ideetjes al verwerken in document en dan aanvullen)
- ik wil met niki mee bij het schieten van beelden in de natuur
To do:
- met beamer&camera experimenteren
Niki
- mijn thema is gebroken..zie blog
- ik wil liever niet vanuit techniek werken maar vanuit beeld
- ik durf niet vrijuit te gaan..ik wil altijd planmatig aan de slag zijn
- nu wil ik gewoon beginnen met het beeld maken en dan zien we wel
To do:
- beelden schieten
Thomas
To do:
- voor volgende week de techniek met lampje beamer doek af
Wilde Gilde afspraak:
Dinsdag 10.00 voortaan vaste Wilde Gilde dag
De kracht van Wilde Gilde is dat je je geen zorgen maakt over dingen die een obstakel zijn voor de creativiteit
Maandag 4 Februari 2008
Afspraak om 10.00
Niki is afwezig..Sjoerd is er als gast bij.
Thomas
- ik heb de vorm vast gelegd en ik wil sowieso een schilderij met een peertje ervoor die geen licht geeft. Maar waarvan de positie vastgelegd wordt door de computer (via infrarood licht) zodat de beamer een 2e laag kan projecteren op het schilderij.
To do:
- blog regelen plus wilde gilde plan
- nadenken over de boodschap
- techniek uitzoeken
Sjoerd
- ik heb mijn plan veranderd en wil nu iets met urban games gaan doen
- een mix van games&theater
- hoe kan ik de spelers sturen?
- Mijn plan is om vanaf nu tot mei elke 2 weken met een spel te komen
- Te beginnen met HKU games met als doel om in Juni een spel met diepgang en drama (gevoelens) te kunnen opzetten
To do:
- deze week wil ik Assassin organiseren
Simon
- ik wil proberen om helemaal geen letters en cijfers te gebruiken in mn game
- ik wil in mn interface gebruik maken van de basisfiguurtjes (blokken interface)
- ik heb een nieuwe score systeem bedacht zodat ik geen gebruik hoef te maken van cijfers en letters
- de game wereld wordt dus erg veel gegenereerd..programmeurs zijn dan ook onmisbaar
- woensdag 12 februari heb ik een afspraak bij DGdarc
To do:
- uitwerken hoofdgame deze week
- daarna subgames bedenken
- doelgroep defineren
Lies
- idee wind&papier wezens verteld (zie logboek liselore)
To do:
- keuze in wat ik wil (sandbox of game, doelgroep)
- met beamer experimenteren
- eventueel contact zoeken Joris
30 Januari 2008
Om 13.00 verplichte bijeenkomst met Evert Hoogendoorn
In K16
Evert heeft met iedereen alle afstudeerplannen besproken. De individuele plannen van De Wilde Gilde zijn ook op de blog te vinden onder de desbetreffende naam.
Ook hebben we onze voorkeur voor een begeleider kunnen opgeven. Binnen twee weken zal deze per mail bekend worden gemaakt.
Verder zijn de belangrijke data’s voor het komende halfjaar ook bekend..dus houdt De Wilde Gilde Agenda in de gaten!!!
Maandag 28 Januari
Afspraak om 12.00
In Z27
Simon belt om 11 uur om te zeggen dat hij voor zichzelf gaat werken.
Niki
- Ben op projectenmarkt geweest op KMT
- Zoom User Interface “ZUI” -> sounddesigners project; koptelefoon inzoomen op geluid -> zoomen en je hoort steeds meer.
- Stil blijft staan en je hoort steeds meer->minder
- Het effect wanneer je langer naar de sterren blijft kijken je meer ziet
- Wat als je nou hoe drukker hoe meer chaos, hoe rustiger hoe stiller, helderder
- Ik geef een beeld en de gebruiker kan er wat mee doen
- Als ik voor de kijker snelheid kan terug brengen ben ik tevreden!
To do’s: Door denken, brainstormen
Lies
- Heeft steekwoorden opgeschreven; dingen die haar inspireren
- Ik zag een witte ruimte voor me met dingen erin. Ballon die je los moet laten en die weer dingen triggeren
- Kist, doos, speeldoos, pluche karakter, graspol, lichtbol, canvassen, boom, huis/structuur, helium ballon, paraplu, zeesterren, halve bol, klok, boek, puzzelstukjes, muzieknoten, piano toetsen, knikkers, vlieger, papieren figuren, origami, krijt, verf, deur, deurknop (veranderen van plek)
- Alles wit- digitaal alles in kleur
To do’s:
- schilderen, krijten -> loslaten in mn maakproces
- beamers
Thomas
- niki zegt: probeer eens op glasplaten te schilderen…met licht
- Ik wil licht niet benaderen in de zin van fel licht.
Dinsdag 22 Januari 2008
Afspraak om 10.00, in de kerker
Niki
- Director commentaar van Amelie gekeken
- Wil graag wat met film doen
- Vind de “zoom” techniek interessant. Het vertragen van acties die normaal heel snel gaan zodat er genoten kan worden van het beeld.
- Wil niet alleen een galerie product
- Locatie
- Ik wil zelf de auteur zijn…heb niet zoveel vertrouwen in de gebruiker
Lies
- DVD gekeken: Burning Man -> installaties
- Totoro nog een keer gekeken
- Elke keer zit ik ermee dat ik een boodschap moet vertellen
- A constance Aesthetic sense -> mirror mask
- Kleurenball…beamer (idee van Simon)
- Real live Beamen
Simon
- Z’n bal verhaal stamt uit november 2006
- Tetris licht ball
- Ravensburg 3D puzzel ball
- Spel speelt zich af binnen in de bal. Door de bal te draaien bestuurt de speler het spel
- Je bestuurt de camara met de ball
- Zoeken naar industrieel ontwerper voor de ball
- Planning sturen naar Thomas
- 6 Axis controler playstation
- Verdeer met Ball Hardware
Thomas
- Geschilderd
Taken:
- zakelijk Leider
- notuleren
- communiceren
To dos:
- Communicatie tools; Blog, simpel prikbord, gmail
Donderdag 17 Januari 2008
In Z25
Met zn alle Totoro gekeken.
Daarna de volgende inspiratiebronnen besproken:
- ff0000.com
- villaneuzenroode.nl
- airtightinteractive.com/projects/tiltviewer/app/
dinsdag 15 april 2008
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten